Interoperacyjny system bezpieczeństwa kolei europejskich

Zwiększanie interoperacyjności w eksploatacji i zabezpieczaniu kolei jest powszechnie uważane za kluczowe zadanie. Za cel jednej z inicjatyw unijnych przyjęto zintegrowanie różnych aspektów bezpieczeństwa kolei w jednym systemie ułatwiającym przewoźnikom i służbom porządkowym zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych.

Skuteczne zabezpieczanie kolei wymaga łączenia wielu różnych zadań i komponentów. Mając to na uwadze, powołano do życia finansowany ze środków UE projekt PROTECTRAIL (Railway-industry partnership for integrated security of rail transport) poświęcony zapewnieniu bezpieczeństwa kolei z wykorzystaniem warstwowego systemu zintegrowanego. Przyjęto podejście podzielenia ogólnej misji zapewnienia bezpieczeństwa na mniejsze zadania składowe.

Prace w ramach projektu dotyczyły zaprojektowania systemu zapewniającego płynne łączenie poszczególnych podzadań bezpieczeństwa, stanowiących zestaw rzeczywistych problemów z zakresu wymagań bezpieczeństwa systemów transportu kolejowego.

Aby osiągnąć wyznaczone cele, partnerzy projektu PROTECTRAIL stworzyli narzędzia i strategie do oceny potencjału zwiększania bezpieczeństwa przez poszczególne podzadania od strony wydajności, niezawodności, szybkości i kosztów. Zdefiniowano potrzeby użytkowników i główne cechy wymaganej architektury systemu.

We Francji, Polsce i Włoszech przeprowadzono demonstracje dotyczące architektury, komunikacji sieciowej, zarządzania materiałami wideo i technik zabezpieczeń.

Połączenie tych osiągnięć zaowocowało zaprojektowaniem zintegrowanego systemu, który powinien zwiększyć bezpieczeństwo transportu kolejowego. Umożliwia to operatorom i zarządcom ustawiczne adaptowanie systemów zabezpieczeń do zmieniających się wymagań przy minimalnych kosztach inżynieryjnych. W skład systemu wchodzą reguły i standardy ułatwiające integrowanie różnych technologii zabezpieczeń i wymianę informacji między nimi.

Definiując przyszłe zarysy strategii bezpieczeństwa, uwzględniono aspekty polityczne, ekonomiczne i społeczno-kulturowe. Nakreślono też długoterminową wizję systemu obejmującą następne dwie dekady.

Poza zwiększaniem wydajności, niezawodności, szybkości i opłacalności nowy system pomoże twórcom produktów i usług w doskonaleniu i weryfikowaniu technologii pokrewnych. Inicjatywa ta powinna wesprzeć przemysł europejski i pomóc rządom w realizowaniu polityk bezpieczeństwa. Co najważniejsze, europejska sieć kolejowa stanie się pod każdym względem bezpieczniejsza dla podróżnych.

data ostatniej modyfikacji: 2016-02-08 10:31:52
Komentarze


Polityka Prywatności