Skuteczne zabezpieczanie kolei wymaga łączenia wielu różnych zadań i
komponentów. Mając to na uwadze, powołano do życia finansowany ze
środków UE projekt
PROTECTRAIL
(Railway-industry partnership for integrated security of rail transport)
poświęcony zapewnieniu bezpieczeństwa kolei z wykorzystaniem
warstwowego systemu zintegrowanego. Przyjęto podejście podzielenia
ogólnej misji zapewnienia bezpieczeństwa na mniejsze zadania składowe.
Prace w ramach projektu dotyczyły zaprojektowania systemu zapewniającego płynne łączenie poszczególnych podzadań bezpieczeństwa, stanowiących zestaw rzeczywistych problemów z zakresu wymagań bezpieczeństwa systemów transportu kolejowego.
Aby osiągnąć wyznaczone cele, partnerzy projektu PROTECTRAIL stworzyli narzędzia i strategie do oceny potencjału zwiększania bezpieczeństwa przez poszczególne podzadania od strony wydajności, niezawodności, szybkości i kosztów. Zdefiniowano potrzeby użytkowników i główne cechy wymaganej architektury systemu.
We Francji, Polsce i Włoszech przeprowadzono demonstracje dotyczące architektury, komunikacji sieciowej, zarządzania materiałami wideo i technik zabezpieczeń.
Połączenie tych osiągnięć zaowocowało zaprojektowaniem zintegrowanego systemu, który powinien zwiększyć bezpieczeństwo transportu kolejowego. Umożliwia to operatorom i zarządcom ustawiczne adaptowanie systemów zabezpieczeń do zmieniających się wymagań przy minimalnych kosztach inżynieryjnych. W skład systemu wchodzą reguły i standardy ułatwiające integrowanie różnych technologii zabezpieczeń i wymianę informacji między nimi.
Definiując przyszłe zarysy strategii bezpieczeństwa, uwzględniono aspekty polityczne, ekonomiczne i społeczno-kulturowe. Nakreślono też długoterminową wizję systemu obejmującą następne dwie dekady.
Poza zwiększaniem wydajności, niezawodności, szybkości i opłacalności nowy system pomoże twórcom produktów i usług w doskonaleniu i weryfikowaniu technologii pokrewnych. Inicjatywa ta powinna wesprzeć przemysł europejski i pomóc rządom w realizowaniu polityk bezpieczeństwa. Co najważniejsze, europejska sieć kolejowa stanie się pod każdym względem bezpieczniejsza dla podróżnych.