Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Zwiększanie interoperacyjności w eksploatacji i zabezpieczaniu kolei jest powszechnie uważane za kluczowe zadanie. Za cel jednej z inicjatyw unijnych przyjęto zintegrowanie różnych aspektów bezpieczeństwa kolei w jednym systemie ułatwiającym przewoźnikom i służbom porządkowym zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych.
Uczeni wspierani ze środków UE wyprodukowali oscylator laserowy z możliwością strojenia, który generuje sygnały w przedziale częstotliwości mikrofalowej, fal milimetrowych i terahercowej (THz). Oscylator o bardzo wielkiej częstotliwości może stanowić kluczową innowację w sektorze komunikacji.
W ramach unijnej inicjatywy prowadzone są prace mające sprawić, że współczesne fabryki staną się bardziej produktywne i bardziej energooszczędne oraz będą generować mniej odpadów — a tym samym staną się bardziej zrównoważone.
Choć światło porusza się w próżni z prędkością 300 milionów metrów na sekundę, naukowcy z UE badali możliwości jego spowolnienia, a nawet całkowitego zatrzymania.
Obliczenia kwantowe wymagają przechowywania informacji w bitach kwantowych, czyli kubitach. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE badają mechanizmy fizyczne i potencjalne zastosowania implementacji kubitów opartych na nanorurkach węglowych (CNT).
Naukowcy z UE opracowali technologię umożliwiającą zwalczanie patogenów znajdujących się na świeżych produktach spożywczych. Technologia wykorzystuje plazmę umieszczoną w opakowaniu, która neutralizuje bakterie.
Konsorcjum złożone z unijnych zespołów badawczych i małych firm opracowało ulepszoną dietę przeznaczoną do tradycyjnych, jak i nowoczesnych systemów akwakultury łososia.
Energia słoneczna odgrywa ma znaczny udział w światowej produkcji energii. Dla zwiększenia jej wydajności uczeni wykorzystują wyjątkowe właściwości mikroskopijnych nanocząsteczek półprzewodzących, obniżając jednocześnie koszty i przygotowując rynek do upowszechnienia tego rodzaju energii oraz tego skutków.
Wytwarzanie plastików klasy produkcyjnej, czyli wzmocnionych polimerowych materiałów kompozytowych, to duży sektor przemysłu, który powinien rosnąć w tempie wykładniczym. Uczestnicy unijnej inicjatywy postanowili ograniczyć negatywny wpływ tego sektora na środowisko naturalne oraz zdrowie pracowników.
Ogniwa paliwowe z membraną do wymiany protonów (PEMFC), ze względu na wysoką gęstość energetyczną i szybki rozruch, mogą już niebawem zrewolucjonizować sektor motoryzacyjny. Czynnikiem napędowym tej rewolucji może być usprawniona kataliza reakcji elektrochemicznych.
Znajdujący się w na granicy francusko-szwajcarskiej, w pobliżu Genewy, Wielki Zderzacz Hadronów (LHC) to największy instrument naukowy, jaki kiedykolwiek zbudowano, powstający nieustannie od blisko 30 lat. Dzięki środkom unijnym przeprowadzono prace, które pozwolą na znaczące zwiększenie możliwości LHC.
Systemy GPS, dostarczające informacji o trójwymiarowym położeniu w czasie, odmieniły oblicze nawigacji. Ale co zrobić, gdy sygnał GPS jest niedostępny?
Zespół badaczy z UE opracował nowe podejścia do projektowania budowli, które dają pełną kontrolę nad oczekiwaną reakcją struktury na trzęsienie ziemi. Wśród wyników znalazły się metody badania różnych typów budynków przed powstaniem uszkodzeń oraz ilościowego uwzględniania ludzkiego aspektu konsekwencji.
Chemicy opracowują nowe materiały o niezwykłych właściwościach poprzez przekształcanie materiałów krystalicznych w różne struktury.
Struktury metaloorganiczne (MOF) cieszą się coraz większym zainteresowaniem w zastosowaniach, takich jak magazynowanie i kataliza wodoru. Wspierani ze środków UE naukowcy dokonali pomyślnych pomiarów ich właściwości elektrycznych i wyjaśnili mechanizm transportu ładunku, aby propagować zastosowanie MOF jako aktywnych komponentów w urządzeniach elektrycznych.
Branża meblarska w Europie mocno ucierpiała na skutek kryzysu gospodarczego, ale mimo to nadal ma duże szanse rozwoju. Uczestnicy unijnej inicjatywy opracowali koncepcję małej fabryki wytwarzającej zindywidualizowane produkty meblarskie.
Grafen, czyli warstwa zbudowana z pojedynczych atomów węgla, należy do materiałów cieszących się szczególnym zainteresowaniem naukowców, jeśli chodzi o wytwarzanie organicznych układów elektronicznych. Uczeni udoskonalają metody produkcji, aby znacząco obniżyć koszty, a jednocześnie poprawić jakość i zwiększyć powierzchnię arkuszy grafenu.
Oczekuje się, że wykorzystanie najlepszych na świecie zrównoważonych rozwiązań w dziedzinie transportu miejskiego i promowanie wymiany wiedzy w tym zakresie doprowadzą do poprawy jakości życia obywateli Europy.
Zintegrowane z budynkiem ogniwa fotowoltaiczne (BIPV) to moduły fotowoltaiczne, którymi można zastąpić konwencjonalne materiały budowlane w takich elementach budynku, jak elewacja, dach czy okna. Poprawa ich wydajności i obniżenie kosztów przyczyniłyby się do upowszechnienia tych rozwiązań.
Ponad jedna trzecia wszystkich maszyn tnących, stosowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), to tokarki. Dodanie trzeciej osi obrotu do konwencjonalnych maszyn dwuosiowych przyniesie istotne korzyści w postaci skrócenia czasu, obniżenia kosztów i ograniczenia zużycia materiałów.
Ogniwa paliwowe ze stałym tlenkiem (SOFC) cieszą się rosnącym zainteresowaniem z racji dużej wydajności konwersji energii i niewielkiego wpływu na środowisko. Pewne ograniczenia technologiczne mogą zostać rozwiązane dzięki modelowaniu opracowanemu przez naukowców korzystających z pomocy finansowej UE.
Większość konwencjonalnych systemów kontroli produkcji cechuje się małą elastycznością ze względu na sztywne i scentralizowane struktury kontroli. W ramach unijnej inicjatywy opracowano technologie adaptacyjnej i samodzielnie uczącej się linii produkcyjnej z wbudowanym systemem kontroli jakości, który pozwala na wytwarzanie zindywidualizowanych produktów o lepszej jakości.
Naukowcy z UE tworzą biolakier do powlekania metalowych puszek na żywność przy pomocy substancji uzyskanej ze skórek pomidorów.
Większość maszyn budowlanych wykorzystuje urządzenia nazywane szybkozłączami, które umożliwiają szybką zmianę narzędzia roboczego, ale mają pewne wady. W ramach unijnej inicjatywy opracowywany jest innowacyjny system, którego zadaniem jest optymalizacja wydajności maszyn przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa.
Superkondensatory stały się podstawowym elementem pojazdów zasilanych elektrycznie i hybrydowo, zapewniają bowiem szybkie przypływy mocy dającej przyspieszenie praktycznie bez ograniczeń. Inicjatywa UE ulepszyła te urządzenia poprzez zwiększenie pojemności magazynowania energii.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności