![Ship-ketch, fot. By No machine-readable author provided. Sybren~commonswiki assumed (based on copyright claims). [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons](/img/wo/9/13/Ship-ketch-fot-By-No-machine-readable-author-obrazek_sredni_4086913.jpg)
Ship-ketch, fot. By No machine-readable author provided. Sybren~commonswiki assumed (based on copyright claims). [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
Wiele miast europejskich wykorzystuje zamknięte szlaki wodne i promy do przewozu pasażerów i dóbr na skalę lokalną. Konwencjonalne promy wykorzystują tak zwane kadłuby mokre, gdzie całość kadłuba ma kontakt z wodą. Stwarza to dużą powierzchnię oporu i obniża zarówno wydajność, jak i prędkość.
Finansowany przez UE projekt
BB GREEN (Battery powered boats, providing greening, resistance reduction, electric, efficient and novelty) ustanowiono w celu stworzenia nowej generacji szybkich, wydajnych i bezemisyjnych promów codziennego użytku na obszarach wód śródlądowych.
Kadłub promu-wodolotu (ASV) opiera się aż w 85% całkowitego zanurzenia na poduszce powietrznej, która tworzona jest przez nośny układ nadmuchowy. Ponadto nowa technologia ASV może zmniejszyć tarcie woda-kadłub o 40%.
Aby zmniejszyć wagę i zwiększyć całkowitą wydajność statków BB GREEN, zostały one skonstruowane z włókna węglowego. Ponadto silniki diesla zastąpiono przez napędzane elektrycznie z akumulatorów przekładnie w celu uzyskania transportu przyjaznego środowisku.
Pojemność akumulatora litowo-tytanowego to 400 kilowatogodzin, co wystarcza do korzystania z zaprojektowanej prędkości 30 węzłów przez około 14 mil morskich między ładowaniami. Wydajny podwieszany napęd śrubowy zapewnia świetną manewrowalność i bezpieczeństwo na pokładzie.
Skonstruowano prototyp ASV w pełnej skali oraz przetestowano przekładnię napędu elektryczno-akumulatorowego i układ nośny. Zespół projektu BB GREEN udokumentował następnie wydajność i możliwości statku w typowych warunkach eksploatacyjnych.
ASV okazał się stabilniejszy, a jego kołysanie znacznie zmniejszone w porównaniu z analogicznymi statkami przy tej samej prędkości. Ponadto fale zmywające z BB Green mono ASV miały energię niższą niż w przypadku większości statków odniesienia.
Nowy system transportowy zmniejszy zatłoczenie komunikacyjne w miastach z wodami śródlądowymi. Będzie się to wiązało ze znacznymi korzyściami dla środowiska, takimi jak zerowa emisja i ulepszona technologia akumulatorów. Rozwiązania spin off na najbliższą przyszłość obejmują szybkie łodzie robocze, jak również łodzie strażackie.