Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Zwiększenie zawartości niemetalowych komponentów w samolotach rodzi obawy co do przewodzenia przez nie elektryczności. W ramach unijnego projektu wykorzystano nanotechnologię do opracowania nowych wielofunkcyjnych materiałów kompozytowych, które potrafią efektywnie przewodzić prąd elektryczny.
Badania i innowacje mogą pomóc krajom Morza Śródziemnego w rozwoju i promowaniu zrównoważonej energii. Unijna inicjatywa wspiera badani i innowacje w dziedzinie energii odnawialnej i efektywności energetycznej (RE&EE) w basenie Morza Śródziemnego.
Integracja planowania międzynarodowych, multimodalnych podróży jest trudnym zadaniem. Wykorzystując wcześniejszą inicjatywę z zakresu transportu intermodalnego, badacze z UE zaprojektowali zaawansowaną platformę internetową i mobilną, która ułatwia podróżnym optymalizowanie tras i poszczególnych ich etapów.
Syntetyczne bariery tlenowe chronią żywność, leki i kosmetyki przed szkodliwym działaniem powietrza i wilgoci. Finansowany ze środków UE zespół badawczy stworzył z produktów ubocznych produkcji sera nowe bariery biologiczne, nadające się do w całości recyklingu.
Cząsteczki chemiczne silnie oddziałujące ze światłem na ogół rozpadają się bardzo szybko. W Instytucie Chemii Fizycznej PAN w Warszawie ustalono główny mechanizm sprzyjający tej destrukcji. Zdobyta wiedza pozwala wielokrotnie wydłużać fotostabilność cząsteczek, co ma znaczenie nie tylko dla metod pomiarowych stosowanych w badaniach laboratoryjnych, ale także dla producentów przedmiotów użytkowych, zwłaszcza wytwarzanych z barwionych polimerów.
Silniki wewnętrznego spalania istnieją już od XIX w. i obecnie stanowią najpowszechniejsze maszyny do generowania energii. Nowe technologie smarowania pozwolą znacznie zwiększyć sprawność silników i obniżyć emisje w zastosowaniach motoryzacyjnych.
Nowy model logistyczny umożliwia współdzielenie przez różnych klientów przepływów transportowych. W ramach unijnego inicjatywy opracowano narzędzia i ramy prawne, które umożliwiają zastosowanie tej koncepcji w biznesie.
Niedawny projekt zajął się promowaniem wykorzystania rozwiązań z zakresu technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz robotyki jako odpowiedzi na wyzwania stojące przed rolnictwem europejskim.
Finansowani ze środków UE naukowcy opracowali innowacyjną laserową procedurę optyczną umożliwiającą pomiary deformacji materiału łopat turbin wiatrowych.
Współczesne lasery generujące ultrakrótkie impulsy świetlne wymagają dużych i skomplikowanych układów optycznych mierzących parametry impulsów bądź zmieniających długości ich fal. W ramach europejskiego projektu MINIMODS na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego układy te udało się znacząco zminiaturyzować. Osiągnięcie otwiera drogę do przemysłowej produkcji laserów femtosekundowych o kompaktowej budowie, niezawodnych i potencjalnie zdolnych do samoczynnej kalibracji.
Transport to jeden z czynników kluczowych dla wydajności ekonomicznej oraz konkurencyjności Europy W ramach jednej z unijnych inicjatyw opracowano porady dotyczącego efektywnego inwestowania w publiczną i prywatną infrastrukturę.
Optymalizacja technologii ogniw paliwowych może zmniejszyć poziom hałasu i emisję spalin. Unijni naukowcy odkrywają przenośne systemy zasilające z zastosowaniem do dostarczania energii elektrycznej urządzeniom w pojazdach rekreacyjnych.
Istnieją różne przeszkody uniemożliwiające projektowanie i wytwarzanie soczewek i oprawek na podstawie określonych wymogów użytkowników końcowych, a także zapewnienie opłacalności ich produkcji. W ramach inicjatywy UE opracowano technologię oraz elastyczne i łatwo modyfikowalne modele biznesowe, które umożliwią produkcję i wprowadzanie na rynek takich nowych produktów.
Budynki aktualnie odpowiadają za około 40% rocznego zużycia energii i emisji dwutlenku węgla w Europie. Tania, ekologiczna technologia ocieplania umożliwi europejskim małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) efektywną modernizację budynków.
W samochodach wykorzystuje się coraz więcej elementów z lekkiego aluminium, ale aktualnie stosowane metody usuwania pęcherzyków gazu wodorowego (H2) powodujących porowacenie materiału są drogie, nieskuteczne i niebezpieczne. Nowa, lepsza technologia ultradźwiękowa jest gotowa do wprowadzenia na rynek.
Finansowany ze środków UE zespół badaczy połączył nieorganiczne i organiczne elementy konstrukcyjne w celu stworzenia rotaksan, które pewnego dnia mogą być stosowane do budowania komputerów kwantowych.
Rutynowa kontrola i konserwacja w dużych przemysłowych instalacjach nie mogą w rzeczywistości opierać się na rutynie. Unijni naukowcy opracowali autonomiczne systemy robotów, które przyczynią się do ochrony inwestycji kapitałowych i zwiększania bezpieczeństwa ludzi.
Małe i średnie przedsiębiorstwa europejskie (MŚP) działające w branży odlewnictwa żeliwa wymagają modernizacji, aby utrzymać swoją konkurencyjność. W tym celu duże europejskie konsorcjum wdraża zasady produkcji odchudzonej (lean manufacturing) oraz zaawansowane metody kontroli.
Zespół badaczy z UE pracuje nad koncepcją bezzałogowego transportu towarowego. Propozycja obejmuje projekty rożnych modułowych systemów pokładowych służących do sterowania statkiem, wykrywania i komunikacji, a także stacji lądowych.
Akumulatory litowo-jonowe są standardowo używane we współczesnych pojazdach elektrycznych, ale trzeba je ładować co około 150 km. Już wkrótce mogą je zastąpić akumulatory litowo-powietrzne, a w ramach pionierskiego projektu pracowano nad rozwiązaniami konstrukcyjnymi takich akumulatorów.
Polihydroksymaślan (PHB) to biodegradowalny polimer uzyskiwany z zasobów odnawialnych w wyniku procesów fermentacji zachodzących z udziałem kilku rodzajów bakterii. Naukowcom udało się wyeliminować główną wadę korzystania z PHB: słabe właściwości mechaniczne.
Istnieje bardzo wiele długoterminowych badań perspektywicznych mających na celu zapewnienie czystszego, bardziej ekologicznego i bardziej przyjaznego użytkownikom transportu w Europie. Inicjatywa UE ma na celu podsumowanie wszystkich dostępnych informacji oraz porównanie i ocenę różnych wizji i strategii umożliwiających realizację zamierzonych planów.
Technologia realistycznej rzeczywistości wirtualnej cieszy się coraz większym zainteresowaniem w kontekście zaplanowanej i awaryjnej konserwacji prowadzonej w ekstremalnych warunkach, na przykład w instalacjach jądrowych. Uczestnicy unijnej inicjatywy badają możliwości zastosowania rzeczywistości wirtualnej (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR) — łączącej rzeczywistość wirtualną ze światem rzeczywistym — w systemach bezpieczeństwa chroniących personel.
Nanotechnologia wykorzystuje nanomateriały o wielkości rzędu atomów i molekuł, co czyni je szczególnie mało inwazyjnymi, jeśli chodzi o wprowadzenie do ciała. Prace zespołu prowadzą do uzyskania bardzo potrzebnego, ujednoliconego systemu oceny zagrożeń.
Technologia w zakresie protetyki znacznie się rozwinęła, ale nie udało się jeszcze opracować rozwiązań pozwalających na wykonywanie skomplikowanych ruchów. Naukowcy prowadzący badania w ramach projektu finansowanego ze środków UE pracowali nad usprawnieniem przetwarzania sygnału, uczenia się maszynowego i rozpoznawania wzorców w celu zmiany obecnego stanu układów mioelektrycznych.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności